vineri, 5 iunie 2009

intrebari despre literatura


1. Care este cea mai bună carte citita de tine?
Răspunsul la această întrebare nu este chiar uşor, iar acest lucru mai ales din cauză că îmi este foarte greu să-mi dau seama care cărţi au fost cu adevărat bune şi care doar m-au captivat cu acţiunea lor. Deşi cred că voi răspunde Quo vadis sau Parfumul cu toate că dacă ar fi să vorbesc despre cărţile mele preferate, acestea ar fi mult mai multe.

2. Ai făcut cadou cărţi?
Desigur. Cărţile mi se par unul din cele mai potrivite cadouri, aşa că le ofer de câte ori pot.

3. Care este vitorul literaturii?
Nu ştiu să răspund la această întrebare. Părerea mea este că mereu vor exista scriitori buni, la fel cum vor exista mereu şi scriitori foarte proşti. Nu văd prea mari schimbări în acest domeniu, poate doar în ceea ce priveşte subiectele, dar acest aspect este total neimportant.

4. În ce limbi ai citit cărţi?
În română şi în engleză.

5. Ce cărţi "celebre" nu ţi-au plăcut?
Nu prea ştiu cum să iau acest "celebre". În opinia mea si Codul lui DaVinci (pe care oricum nu l-am citit) e o carte celebră, deci nu prea ştiu ce să zic... Nu prea mi-a plăcut Enigma Otiliei şi am rămas puţin dezamăgită de 1984, dar asta doar datorită aşteptărilor mele diferite în ceea ce priveşte finalul cărţii, căci stilul lui George Orwell este superb.

6. Ce ţară a produs cea mai bună literatură?
Eu am citit foarte puţine cărţi despre care să se poată afirma că intră în categoria cărţilor bune. Am citit foarte puţini ruşi, foarte puţini francezi, iar despre ambele naţiuni se spune că ar fi produs o literatură de calitate. Cel mai mult am citit, până acum, englezi şi americani, latino-americani foarte puţini, nici români n-am citit prea mulţi... Ceea ce pot spune, însă, este că singurul autor rus pe care l-am citit mi-a plăcut mult, că mi-au plăcut majoritatea europenilor, că păna acum am citit puţine cărţi romăneşti care să-mi fi plăcut foarte mult şi că nu pot să spun prea multe despre americani, căci au fost unii care mi-au plăcut mult şi alţii care m-au dezamăgit total. A, şi în ceea ce priveşte latinii, mi-au plăcut foarte mult...

7. Iei notiţe din cărţile pe care le citeşti?
Nu prea fac asta, cu toate că, de multe ori, mi-am spus că ar fi bine să-mi mai şi notez câte ceva în timp ce citesc o carte. Dar adevărul este că nu prea o fac pentru că nu-mi place să ma întrerup în timp ce citesc pentru a mai nota ceva sau aşa... Şi pentru ca, de cele mai multe ori, citesc ori la şcoală, ori atunci cănd stau să aştept după ceva, ori aşezată în pat, de unde nu ma ridic doar ca să mai notez ceva din carte...

8. Cam câte cărţi ai citit până acum?
N-am ţinut niciodată o astfel de socoteală. Ceea ce pot să spun sigur este că am citit mai mult de 70, însă n-aş putea preciza cu cât mai mult...

9. Cu ce cărţi ai adormit în braţe de plictiseală?
Eu, de obicei, nu adorm cu cărţile în braţe de plictiseala, ci tocmai pentru că îmi plac prea mult şi nu ma mai pot opri din citit. Dar dacă ar fi să spun ce cărţi m-au plictisit de moarte... cred că ar intra aici Enigma Otiliei, pe care am încercat de două ori să o citesc şi niciodată n-am reuşit s-o termin. Nu ştiu de ce, majoritatea îmi spun că aceasta a fost o carte care le-a plăcut, eu însă nu am reuşit să-i găsesc farmecul.
Ar mai fi Evadare imposibilă, şi aceasta citită doar pe jumătate, căci după primele 100 de pagini am înţeles că dacă sar direct la sfârşitul ei, nu pierd nimic. Doar acţiune, multă acţiune, mult prea multă acţiune şi nimic în rest.

10. Ce înseamnă cărţile pentru tine?
Un univers paralel, o portiţă de evadare din cotidian, imaginaţie, plăcele... Cărţile sunt foarte importante pentru mine, nu ca obiecte, ci ca şi conţinut.

11. Care este cea mai scumpă carte pe care ai cumpărat-o?
Cred că Harry Potter. Am şi cărţi mai scumpe decât a fost aceasta, însă pe acelea le-am primit. A, nu, stai! Ar mai fi minunatul meu atlas geografic care a reuşit să fie mai scump decât orice carte cumpărată. Dar a meritat.

12. Care este cel mai tare final la o carte citită?
Mi-a plăcut foarte mult finalul de la Harry Potter, de la Jocul lui Ender sau de la Apocalipsul. De obicei îmi place ca finalul unei cărţi să fie pozitiv şi neaşteptat, de aceea e foarte greu să găsesc cărţi a căror final să ma cucerească cu adevărat. Cu excepţia acestor trei cărţi, a căror final m-a umplut de pozitivism...

13. Care este cea mai influentă carte citită de tine?
M-au influenţat destul de mult Harry Potter şi Quo vadis.

14. Ce scriitor te-a influenţat cel mai mult?
Aici cred ca voi spune JK Rowling, având în vedere că tot ceea ce scriu eu e mai mult sau mai puţin inspirat din Harry Potter.

15. Cât de repede citeşti o carte?
Nu ştiu ce să zic. Au fost cărţi pe care le-am citit în câteva zile sau chiar într-una singură, şi altele la care am stat luni întregi.

16. Poate literatura să schimbe lumea?
Binenţeles că poate. O carte are foarte mare influenţă asupra oamenilor, de aceea e foarte important ce comunici prin ea. Au fost oameni care s-au sinucis după ce au citit o carte, au fost oameni care au început să-şi doreasca să trăiască. Desigur, depinde şi de cât de influenţabilă este persoana, căci unii oameni sunt foarte fragili, iar alţi extrem de nepăsători. Dar, oricum, cred ca o carte îşi lasă amprenta asupra orcarui cititor, chiar dacă asupra unora mai mult şi a altora mai puţin.

Niciun comentariu: