miercuri, 23 septembrie 2009

Tess D'Urberville


Autor: Thomas Hardy
Nationalitate: engelz
Titlu original: Tess of the d'Urberville
Ecranizare: da
Anul aparitiei: 1891
Nota: 10/10
Alte recenzi de acelasi autor: nu

Cartea aceasta mi-a dat-o maica-mea pe la inceputul veri, cu mentiunea ca "e o carte ce trebuie citita." Eu am luat-o si am pus-o langa celelalte carti pe care mi-am propus sa le citesc, iar uite ca acum am ajuns sa o si fac.

Ceea ce scria pe spatele cartii nu ma atragea in mod deosebit, de aceea am inceput aceasta carte fara prea mari sperante ca voi descoperii o lectura care sa ma atraga in mod deosebit. Totusi, inca de la primele pagini, am putut sa constat ca m-am inselat. Mi-a placut foarte mult stilul lui Hardy, chiar daca, pe alocuri, apareau pasaje mai dificile. Iar ceea ce mi-a placut cel mai mult a fost felul in care el si-a conturat personajele, mi-a placut foarte mult de Tess, si mi-a placut si de Angel Clare pana la un moment dat.

Ceea ce m-a surprins cel mai tare la aceasta carte a fost felul de a gandi si de a privi lucrurile al autorului, care parea extrem de libertin, tinand cont de perioada in care a fost scrisa cartea aceasta. Am constatat cu uimire ca acesta isi permite sa priveasca chiar si religia intr-o lumina oarecum sceptica (prin personajele sale, desigur), acest lucru intampandu-se intr-o perioada cand aceasta era foarte pretuita.

Romanul isi trage titlul de la numele personajului sau principal, Tess D'Urberville, o fata saraca de la tara, care afla intr-o zi ca se trage dintr-o familie de cavaleri, de aici incepand, de fapt, toate problemele ei. Sedusa si abandonata de catre un barbat bogat, ea incearca sa traiasca in continuare, luptandu-se cu prejudecatile oamenilor. Crede ca si-a gasit iubirea, insa nici aceasta nu poate sa se implineasca, tot datorita prejudecatilor, pana in momentul in care este prea tarziu. Cartea este de un asemenea tragism, incat m-a facut de multe ori sa plang.

Insa ceea ce o particularizeaza pe Tess de alte fete este atat modul ei de a gandi, cat si iubirea ei, o iubire pe care m-am chinuit din rasputeri sa o inteleg, insa am esuat. Uneori imi venea sa spun ca este o proasta, cum o vedeam cum sta si inghite orice din partea barbatului iubit, cum il considera pe acesta perfect tocmai atunci cand el isi arata defectele. Insa erau alte momente in care ii admiram puritatea cu care era capabila sa iubeasca, cand consideram ca ceea ce simte ea este o dragoste pura si totala, ajungand pana la punctul in care o invidiam pentru capacitatea de a nutri astfel de sentimente. Poate ca tocmai din aceasta cauza gestul lui Angel Clare mi s-a parut atat de nedrept, mai ales ca si el se afla intr-o situatie similara si era constient de dragostea pura si totala pe care aceasta i-o oferea.

Ceva din aceasta dragoste a ei m-a dus cu gandul la eroinele marilor opere, care iubeau si ele la fel de puternic si de patimas, chiar daca nu toate la fel de pur. De exemplu ultimul gest de disperare a lui Tess, acela care o face sa il ucida pe Alec D'Urberville doar pentru a-si putea implini iubirea, m-a dus cu gandul la scena in care Tosca l-a injunghiat pe Scarpia pentru a putea trai alaturi de iubitul ei.

Tess D'Urberville este categoric o carte romantica, iar prin ea am putut intelege faptul ca eu sunt in mod clar indragostita de acest curent. Dar cred ca este mult mai mult decat o poveste a unei fete sarmane. Cred ca este o poarta catre Angila rurala de la sfarsitul secolului al XIX-lea, o usita prin care putem face cunostinta cu modul de gandire, cu prejudecatile si cu viata oamenilor din acele vremeuri.

Cred ca aceasta carte va placea orcarei fete, caci povestea eroinei principale are ceva in ea ce nu poate sa nu starneasca compasiune. Insa nu consider ca aceasta este potrivita doar pentru a fi lecturata de o persoana de sex feminin. Un barbat ar putea gasi la fel de multa placere in lectura ei, caci Thomas Hardy chiar se pricepe sa te faca sa-i iubesti cartea.

Niciun comentariu: