luni, 25 mai 2009

must reads



Da, stiu, am mai postat astazi o data, insa eu simt nevoia sa o fac din nou si, sincer, nu vad de ce n-as face-o. Chiar daca este un subiect furat de printre postarile mai vechi pe care le-am gasit pe un alt blog, eu despre asta vreau sa vorbesc acum si nu cred ca e cineva care sa ma opreasca :).

Dar despre ce vreau sa vorbesc? Ei bine, vreau sa sa fac un top al primelor 10 carti pe care i le-as recomanda eu cuiva in momentul de fata. Tin cont de faptul ca am descoperit placerea de a citi destul de tarziu si ca imi lipsesc din palmares o gramada de carti bune, de aceea acest top nu este decat provizoriu. Vreau sa-l fac acum ca sa vad ce va fi schimbat in viitor fata de situatia actuala.

Dar ma cam pierd cu vorba si ar trebui sa incep topul...

10. Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - o carte care trebuie citita de orice roman. Cred ca reprezinta suficient de mult in literatura noastra pentru a nu te putea numi o persoana culta daca n-ai citit-o (sau macar rasfoit-o). Si in plus, a fost una dintre cartile care mi-a placut cel mai mult din toate cele pe care a trebuit sa le citesc pentru scoala (alaturi de Maitreyi, dar aceasta imi pare totusi mai importanta)

9. Parfum - una din cartile care mi-a influentat intr-o oarecare masura felul de a vedea viata. Si, in plus, atat vreme cat ii poti atribui calificativul de frumoasa si dezgustatoare (ambele odata) cred ca e tot ce e necesar de spus pentru a dovedi ca e o capodopera. De altfe despre aceasta carte am spus eu mai multe aici.

8. Memorile unei gheise - o alta carte care mie personal mi-a placut destul de mult. Cred ca merita citita pentru a afla mai multe despre o lume cu care noi personal nu stim prea multe si care ar merita sa fie cunoscuta mai indeaproape. Mi s-a parut extrem de interesant cartea si mi s-a mai parut a fi o carte care te invata sa-ti pretuiesti propria viata mai multe, care te invata sa-ti iubesti familia si sa-i vezi importanta inaite de a o pierde.

7. Apocalipsul - ei bine, aceasta este o carte pe care nu stiu cati ar avea stomac s-o citeasca (King e un maestru al descrieri cadavrelor), dar pe mine m-a influentat intr-un mod pozitiv. Ceea ce vreau sa spun e ca mi-a aratat cum sa fiu mai buna, cum sa invat sa-mi inving frica atunci cand am de luptat pentru un scop nobil. Nu prea stiu ce sa spun mai mult decat ca ar merita citit si ca este una dintre cele mai bune carti ale lui Stephen King...

6. Harry Potter - nu as spune despre cartea asta ca e o carte foarte buna (altfel i-as fi acordat un loc mai in fata), insa este una din cartile care m-au influentat extrem de mult si de care am fost foarte obsedata. Poate ar merita sa stiti si voi ce m-a obsedat pe mine, nu? :)) Si acum, lasand gluma la o parte, as spune despre aceasta carte ca este o lectie de prietenie si de iubire.

5. 1984 - Nu intra printre preferatele mele, avand in vedere ca sunt genul de persoana care vede libertate si revolutii peste tot, astfel incat lipsa uneia m-a dezamagit. Insa este cu sigurata o carte extrem de buna si a carui citire devine absolut necesara pentru orice persoana care provine dintr-o tara fost-comunista, insa nu are in spate experienta vie a comunismului si a lipsei de libertate...

4. Dune - o carte SF, iar cand auziti asta s-ar putea sa exclamati ca asa ceva nu este pentru voi. Eu insa va sfatuiesc sa nu dati inapoi si sa o cititi pentru ca merita. Aceasta carte este mai mult decat un SF, mai ales dupa primele 3 volume. Sunt dezbatute multe probleme filozofice si cred ca acele populati de pe diverse planete pot fi comparate cu diverse nationalitati care treaiesc acum printre noi. E o carte foarte buna, care insa a ales cerul si vitorul ca coordonate spatio-temporale.

3. Jocul lui Ender - m-am gandit mult inainte sa-i acord locul 3 unui alt SF. Insa cred ca povestea din spatele acestei carti e atat de frumoasa incat ar fi un pacat sa fie lasata sa se piarda. Ender, personajul principal, este un exemplu al modului in care cunoasterea persoanei de langa tine si intelegerea ei nu poate sa duca decat la iubire. De aceea imi pare extrem de trist destinul acestui personaj, cu toate ca sfarsitul nu este de loc asa. De fapt, este absolut genial. Acel gen de sfarsituri care te face fericit si care te face sa iubesti totul...

2. Veronika se hotaraste sa moara - m-am gandit sa pun pe locul doi cartea pe care am terminat-o astazi pentru ca este intr-adevar o carte ce merita citita. Ai foarte mult de invatat din ea si, ce e mai important, te face sa-ti pui intrebari. Dar cititi mai multe despre ea aici.

1. Quo vadis - aceasta este una dintre cartile pe care eu le voi recomanda mereu oricui vrea sa citeasca ceva interesant. Pentru mine a fost extrem de importanta mai ales datorita crestinatati mele, dar cred ca si un ateu o poate citi pur si simplu ca o monografie a unei epoci, ca o minunata ilustratie al modului de a gandi si de a vietui al romanilor de la inceputul erei noastre. Eu doar atat stiam despre ea cand am inceput sa o citesc si abea mai apoi am descoperit si latura ei religioasa (fara a fi neaparat o pledoarie pentru crestinism). Oricum, cred ca ar merita ca oricine sa stie cat au fost in stare crestini sa sufere pentru credinta lor...

Niciun comentariu: