duminică, 10 mai 2009

Parfumul de Patrick Suskind


Tocmai am terminat de citit aceasta carte si m-am gandit ca a fost atat de buna incat merita sa-i acord aceasta postare pe blogul meu.

Ce mi-a placut cel mai mult la aceasta carte este felul in care a fost scrisa, si pentru a intelege mai bine ceea ce vreau sa zic, voi spune ca doar datorita felului in care era descrisa toata acea simfonie de miresme pe care o simtea personajul principal am citit primele... 150 de pagini ale cartii, desi subiectul mi se parea destul de plictisitor. Dar, cum spuneam, era frumos descris. Apoi, cartea a inceput sa devina mai palpitanta si, spre sfarsitul ei, a inceput sa ma intereseze si modul in care se vor termina intamplarile.

Am auzit pe cineva spunand despre aceasta carte ca e frumoasa si dezgustatoare in acelasi timp. Ei bine, cred ca acea persoana care a facut aceasta afirmatie avea dreptate. Felul in care naratorul reuseste sa povesteasca toate cele intamplate, modul in care el creeaza o lume a mirosurilor in locul unei lumi a imaginilor, cum suntem noi obisnuiti, sau, poate, mai bine zis, cum reuseste el sa creeze din imagini mirosuri (pentru ca noi oamenii gandim in imagini, si ne este foarte greu sa ne gandim la un miros atunci cand el nu e prezent - mai degraba ne gandim la ceea ce il produce) este fascinant si deosebit de frumos. Cu toate acestea, multe dintre intamplarile descrise, in special cele din finalul cartii, sunt dezgustatoare... fara insa a-ti opri dorinta de a afirma ca aceasta carte e frumoasa. Ceea ce, cred, face, de fapt, cartea sa fie si mai frumoasa decat daca ar fi fost descrise niste intamplari frumoase.

Un alt lucru minunat la aceasta carte este faptul ca intr-adevar iti imbogateste viziunea ta asupra realitatii, ceea ce mi se pare o mare realizare. Cred ca o singura carte din toate cate am citit pana acum a rusit sa-mi mai imbogateasca acest fel al meu de a privi cele din jur. Si mai constat ceva... Impresia mea despre aceasta carte devine tot mai buna o data cu trecerea timpului. Gandindu-ma ca as avea sa-i acord acestei carti intre 1 si 5 puncte (5 fiind maximul), pot sa spun clar ca in timp ce o citeam ma gandeam sa-i acord undeva in jur de 3, apoi, dupa ce am terminat-o ma gandeam sa-i dau 4 puncte, iar acum, vazandu-i efectul asupra mea, ma gandesc daca oare n-ar merita totusi 5 puncte...

Eu recomand aceasta carte tuturor amatorilor de o lectura buna, tutuoror celor care cred ca frumusetea mai poate fi obtinuta si din altfel de lucruri decat cele frumoase, care vor sa vada cum si din niste intamplari ce ar fi considerate dezgustatoare poate iesi la iveala aceasta frumusete.

Niciun comentariu: