marți, 28 iulie 2009

Miezul noptii in gradina binelui si a raului


Autor: John Berendt
Nationalitate: american
Titlu original: Midnight In The Garden Of Good And Evil
Ecranizare: Midnight In The Garden Of Good And Evil
Premii: Southern Book Award
Nota: 5/10
Alte recenzii de acelasi autor: nu

Cartea aceasta mi-a atras pentru prima data atentia intr-o zi, acum ceva timp, pe cand ma plimbam printr-o librarie si titlul ei mi-a sarit in ochi. Mi s-a parut interesant si m-a atras. Insa n-am cumparat-o atunci, ci mult timp dupa, cand am gasit-o la pret redus intr-o alta librarie. Desigur, pe atunci nu aveam de unde sa stiu ca aveam sa fiu atat de dezamagita de ea.

Cum am spus, titlul cartii a fost cel care m-a atras si m-a determinat sa cumpar cartea. Continea cuvintele "miezul noptii", "bine", "rau", "gradina", lucruri care mie mi s-au parut interesante si m-au facut sa ma gandesc la o carte mistico - magica, cu multe intamplari stranii, mult mister, eventual cateva descrieri gotice care sa pipereze continutul. Imagina de pe coperta mi-a incurajat aceasta perspectiva, iar atunci cand am citit ceea ce scria pe spatele cartii, am crezut ca va fi cu adevarat o carte interesanta.

Erau descrise succint personajele si mi s-au parut foarte interesante, mai ales cand am citit eu ca este implicata si o vrajitoare, un savant nebun si alte personaje care mai de care mai interesante si care chiar ar fi putut sa dea un sens cartii, daca acestea ar fi avut mai multe legaturi unele cu altele. Spre dezamagirea mea, acestea nu au fost ceea ce ma asteptam eu sa fie. Ca sa intelegeti ce vreau sa zic, am sa spun ca in aceasta carte naratiunea se face la persoana I, insa naratorul are mai mult un rol de observator. Cele mai importante intamplari nu il au ca centru pe acesta, cu toate ca el este personajul principal al cartii, si asistam la observarea a o gramada de personaje care, desi sunt unice in felul lor, nu au nici un rol in aceasta poveste.

Inaite sa trec mai departe, ar trebui sa fac o precizare. Despre cartea aceasta s-a spus ca ar fi non-fictiune. Desigur, acest lucru explica de ce personajul principal este atat de neinteresant si de ce apar atatea personaje in plus. Cartea chiar pare relatata din perspectiva unuia care pur si simplu a observat tot ce se intampla in jur si doar atat. Insa, chiar si in acest caz, nu inteleg de ce a trebuit sa ma plictiseasca pe mine cu povestile nenumarator oameni (care, cum am mai spus, sunt interesanti, insa nu au legatura cu esenta), in loc sa-mi relateze strict evenimentul central al cartii, singurul ce merita atentie de altfel.

Dar am vorbit destul de punctele proaste ale acestei carti, sa le spun si pe cele bune. Unul dintre acestea ar fi faptul ca autorul are puterea de a te face sa placi toate personajele, chiar si pe cele cu al caror comportamnet nu esti deacord. Un alt punct bun este acela ca ofera o descriere foarte amanuntita a orasului Savannah, orasul in care se petrece actiunea, ceea ce inseamna ca daca esti in cautarea unei carti de unde sa poti invata cate ceva despre stilul de viata american, atunci aceasta este o buna alegere. Insa, cum eu nu cautam asta, m-a dezamagit.

Nu stiu ce sa va mai spun despre aceasta carte. Nu e neaparat o carte pe care as recomanda-o cu caldura, insa nici sa va recomand sa n-o cititi nu-mi vine. Eu mi-am spus parerea mea, faptul ca mi s-a parut plictisitoare, insa poate ca eu am gresit, caci am privit cartea de la bun inceput dintr-o alta perspectiva decat cea corecta.

Niciun comentariu: